Beweeg meer, zo kan je bepaalde kankers vermijden!

Door Danielle Godderis-T'Jonck op 2 februari 2018, over deze onderwerpen: Welzijn

Het is geen fabel: door fysiek actief te zijn loop je minder kans op sommige vormen van kanker, zoals kanker van de dikke darm, borstkanker en kanker van het baarmoederslijmvlies.

Mensen die niet fysiek actief zijn hebben een duidelijker hoger sterfterisico door kanker dan personen die actiever door het leven gaan of intenser sporten.

Dat bewegen goed is tegen hart- en vaatziekten, depressies en diabetes weten de meeste mensen wel. Maar dat bewegen ook bescherming biedt tegen ­kanker, is veel minder bekend. Toch is dat ­inmiddels ook bewezen: meer bewegen geeft ­minder kans op kanker. En: meer bewegen helpt ook bij een beter herstel van kanker!

Bewegen is tegenwoordig veel minder vanzelfsprekend dan het vroeger was. Voor veel van onze dagelijks activiteiten is nauwelijks meer fysieke inspanning vereist. Daardoor ligt overgewicht op de loer en dat is ook wat er de laatste decennia is gebeurd: steeds meer mensen zijn te zwaar. En overgewicht is een duidelijke risico­factor voor veel ziektes, met name hart- en vaatziekten en diabetes, maar dus ook voor (een aantal vormen van) kanker. Omdat bewegen helpt tegen overgewicht, biedt het dus ook bescherming tegen kanker. Maar dat niet ­alleen. Er is ook een directe relatie tussen meer bewegen en minder kans op sommige soorten kanker, onafhánkelijk van het gewicht!

Waarom helpt bewegen tegen kanker?

Meer beweging geeft via vele lichamelijke processen bescherming tegen kanker. De meest algemene verklaring ligt in het feit dat beweging de werking van ons immuunsysteem stimuleert. En dankzij een gezond immuunsysteem neemt onze afweer tegen ziekte­verwekkers toe. Naar schatting ontstaan dagelijks 300 tot 1.000 kankercellen in ons lichaam. Een goed func­tionerend afweersysteem breekt die allemaal weer af.

Meer specifieke verklaringen voor het gunstige effect van beweging zijn dat een lichaam in goede ­conditie meer en betere cellen maakt, wat een gezonde ­celdeling bevordert, en zo de vorming van een tumor (ongeremde celdeling) tegengaat. En meer bewegen zorgt ook voor een betere longfunctie. En door meer zuurstof neemt het vermogen om het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen toe. Vrije radicalen (agressieve deeltjes) staan aan de basis van het ontstaan van veel ziekten, waaronder kanker. Voor weer een ander deel ligt de verklaring bij een betere spieropbouw. Sterke spieren zorgen voor een toename van stoffen die een gunstig regulerende ­invloed hebben op het immuunsysteem.

10 regels ter voorkoming van kanker:

   1    Blijf zo slank mogelijk (dat stond sowieso al op ons verlanglijstje). Hoewel BMI niet de ideale graadmeter is, geldt voor de meeste mensen een BMI van 18,5 tot 25 als gezond. Een overschot aan lichaamsvet is een belangrijke veroorzaker van onder andere darmkanker, maagkanker, nierkanker en post-menopauzale borstkanker.

   2    Doe elke dag, ja elke dag, 30 minuten tot 1 uur aan gemiddeld intensieve sport.

   3    Drink geen ongezonde drankjes met toegevoegde suikers (frisdrank, sommige soorten vruchtensap, limonade, zuiveldrankjes etc.) en eet geen junkfood.

   4    Eet 5 keer per dag groente of fruit. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je veel voedingsvezels binnenkrijgt via volkorenproducten. Eet vooral geen witbrood en andere witte graanproducten die hoofdzakelijk uit (tarwe)bloem bestaan.

   5    Eet niet meer dan 500 gram rood vlees per week en NOOIT gefabriceerd vlees (dus geen verwerkte vleeswaren zoals knakworstjes, rookworst, boterhamworst, corned beef en allerhande voorverpakt vleesbeleg voor op brood).

   6    Vrouwen mogen niet meer dan 1 glas alcohol per dag en mannen niet meer dan 2 glazen per dag. Drink bij voorkeur een rood wijntje omdat rode wijn sterke antioxidanten bevat.

   7    Eet hooguit 6 gram zout per dag.

   8    Het slikken van multivitaminepillen wordt niet aangeraden omdat de werking van vitamines en mineralen zonder andere stoffen die in groente en fruit zitten niet bewezen is.

   9    Geef je kind ten minste 6 maanden alleen borstvoeding. In moedermelk zitten belangrijke stoffen voor het immuunsysteem van het kindje die niet in gefabriceerde melk zitten. (bron)

   10  Niet roken!

zie: www.tegenkanker.nl

 

Meer bewegen is gemakkelijker dan je denkt!

Voel je de nood aan om in het dagelijkse leven meer te bewegen? Consulteer jouw huisarts. De arts zal u naar een coach verwijzen; dit heet bewegen op verwijzing. Maak er gebruik van! Samen met jouw coach stel je een beweegplan op maat op. Je beweegt meer op eigen tempo, je bent veel actiever en je verhoogt zo jouw mentale veerkracht! Doen dus.

 

Meer weten?

http://www.kanker.be/wereldkankerdag-fabels-over-kanker
https://www.gezondleven.be/projecten/bewegen-op-verwijzing?gclid=EAIaIQo...

http://www.kanker.be/wereldkankerdag-fabels-over-kanker https://www.gezondleven.be/projecten/bewegen-op-verwijzing?gclid=EAIaIQobChMIy7bky7Lr2AIVq7_tCh36xQruEAAYASAAEgL2RvD_BwE http://www.tegenkanker.nl

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is