GEZONDE VOEDING EN BEWEGING

Door Danielle Godderis-T'Jonck op 14 december 2016, over deze onderwerpen: Welzijn

 

De overheid spoort met zijn preventief gezondheidsbeleid de bevolking aan om gezond te eten en meer te bewegen.

Gezonde voeding is een veelzijdig begrip. Een evenwichtig voedingspatroon levert ons de nodige energie en voedingsstoffen om goed te kunnen functioneren, in de juiste hoeveelheid. Het gaat dan niet alleen om het aantal calorieën die we innemen, maar evenzeer over de vitamines, de mineralen, sporenelementen en de vezels die door onze voeding aangeleverd worden.
Koolhydraten, eiwitten en vetten zijn essentieel voor ons lichaam. Ze leveren de nodige energie en we respecteren best een bepaalde verhouding: van de totale energie die we nodig hebben putten we voor 15% uit eiwitten, voor 30 – 35% uit vetten en voor 50 – 55% uit koolhydraten.
De vitamines, mineralen en sporenelementen hebben we maar in kleine hoeveelheden nodig, maar ze zijn wel onmisbaar voor het optimaal functioneren van ons lichaam.
In de voeding vinden we ook bioactieve stoffen. Dit zijn stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische functie hebben. Die zijn niet zo belangrijk, maar ze kunnen wel een gezondheidsbevorderend effect hebben.

In een gezond voedingspatroon vermijden we best een teveel aan vrije suikers die vooral voorkomen in bepaalde frisdranken, snoepgoed, gebak en  kant-en-klare producten en verzadigde vetten die vooral voorkomen in dierlijke producten zoals vlees, boter en zuivelproducten. Let wel: ook bepaalde plantaardige vetten zoals kokosvet, palmolie en cacao bevatten veel verzadigde vetten. Transvetzuren, die ontstaan als nevenproduct bij oververhitting van plantaardige vetten (zoals bij het frituren), zijn schadelijker dan de verzadigde vetten.

De Hoge Gezondheidsraad adviseert om dagelijks niet meer dan 10% verzadigde vetten te gebruiken. Vermijd eerder de vetten uit gebak of snacks en gebruik smeer- en bereidingsvetten die belangrijk zijn als bron van essentiële vetzuren en vetoplosbare vitamines.
Even aandachtig de ingrediëntenlijst lezen maakt  al veel duidelijk, en kan je de juiste keuze helpen maken.
 

Voldoende bewegen en beperken van sedentair gedrag.
Kinderen en jongeren tot 18 jaar hebben dagelijks 60 minuten matig intensieve beweging nodig, volwassenen hebben aan 30 minuten matig intensieve beweging voldoende.
Matig intensief bewegen zoals zwemmen, fietsen, de trap nemen, tuinieren …verhoogt de hartslag maar je kan nog rustig een gesprek voeren en je bent niet buiten adem.
Men haalt de stappennorm als men 10.000 stappen per dag zet. Gemiddeld zet een volwassene echter slechts 6000 stappen per dag. We moeten dus een extra inspanning doen en daar bestaan een aantal interessante initiatieven voor: Woogie Boogie (Vigez en Disney) laat kleuters tijdens de klasuren meer bewegen en Multimove (Sport Vlaanderen) stimuleert jongeren tot 8 jaar in hun bewegingsactiviteiten.
Sport na school (met de SNS-app) richt zich tot de jongeren uit het secundair onderwijs. Met de app kies je zelf wat, waar, wanneer en hoeveel je wil sporten.
Met “One mile a day” of 1,6 km per dag onderbreekt men in de basisscholen de blokken van lange inactiviteit.
Uiteindelijk kan je nog op een eenvoudige en aangename manier beweging in jouw dagelijks leven integreren met “10000 stappen Vlaanderen”.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is